Thursday, October 4, 2012

Dreamweaver: ASP dan PHP

 بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَن اارَّحِيم


Assalamualaikum semua ^_^
Apa khabar hari ini? Alhamdulillah, sihat semunya.

Hari ini nak berkongsi sikit mengenai Dreamweaver.  Dreamwever ini adalah salah satu apklikasi untuk membangunkan web.  Ia dibangunkan oleh Micromedia.  Jadi kita boleh buat web sendiri menggunakan aplikasi ini.  Dreamweaver ni support PHP, ASP, HTML dan lain-lain.  Untuk minggu ini kita belajar mengenai ASP.

Apakah itu ASP?

ASP stands for Active Server Pages.  Ia adalah salah satu teknologi yang membolehkan kita untuk membina dinamik dan laman web yang interaktif serta mesra pengguna.

ASP ini guna server-side language.  Default scripting language used for writing ASP is VBScript.  Tetapi kita boleh juga gunakan JScript.

ASP page ini ada extension dia selain .htm, ada juga .asp.  ASP telah diperkenalkan oleh Microsoft. Ia hadir sekali dengan Internet Information Services (IIS).  Bagi yang menggunakan Windows dan ingin menggunakan ASP, maka perlu install Microsoft's Internet Information Services terlebih dahulu.

Apakah pula PHP?

PHP stands for PHP: Hypertext Preprocessor.  Sama juga seperti ASP, teknologi yang membolehkan kita untuk membangunkan sebuah laman web yang menarik.  Ia boleh saling bertukar-tukar maklumat kerana menggunakan database.

PHP juga di gunakan dalam Windows.  PHP ini lebih fleksibel berbanding ASP dari segi menghubungkan data.  Ia menghubungkan beberapa database dengan menggunakan MySQL.

Ringkasnya


Konklusinya, bagi kedua-dua ASP dan PHP masing-masing ada kelebihan dan kekuragannya.  Maka, terpulang pada kita language yang mana sesuai dan mahir untuk di gunakan.  Lain orang lain pilihannya.  Ye tak? 

Jumpa dalam kelas akan datang. Banyak lagi yang perlu dipelajari.

Wassalam


0 comments:

Post a Comment

Daisypath Happy Birthday tickers